اهمیت نور پردازی معماری داخلی

اهمیت نور پردازی معماری داخلی

اهمیت نور پردازی معماری داخلی زیباسازی یکی از مهم ترین کاربردهای نورپردازی٬ در معماری داخلی است. از نورپردازی علاوه بر تامین روشنایی محیط برای زیباتر شدن آن نیز استفاده می شود.

استفاده درست و به جا از منابع نور از مصادیق دیگر اهمیت نور پردازی معماری داخلی ست٬ که توجه کردن به آن٬ باعث می شود فضا چشم نوازتر گشته شده.

نور پردازی معماری داخلی تنها به اتاق نشیمن٬ اتاق خواب و اشپزخانه محدود نمیشود. بلکه میتواند شامل نورپردازی ورودی ها و راهروهای داخلی٬ نورپردازی اتاق خواب کودک٬ نورپردازی مخفی حمام و سرویس بهداشتی٬ نورپردازی اتاق خواب نیز باشد. استفاده از چراغ های سقفی و دیواری٬ لوستر شمعی٬ لوستر شاخه‌ای٬ لوستر کریستالی٬ لوستر طبقه‌ای٬ لوستر طبلی٬ لوستر چوبی و … میتوانند در نورپردازی کمک شایانی نمایند.

وقتی پرتوهای نور در یک فضای بسته منعکس می شوند و بر روی سقف، ستون ها، دیوار و یا کف نمود پیدا می کنند، فضا به درک صحیحی از تناسب طول، عرض و ارتفاع می رسد.

اشکال هندسی در تاریکی و روشنایی شکل خود را تغییر نمی دهند اما نور آنها را به شیوه ای جذاب تر در برابر چشم هر بیننده به نمایش می گذارد.

مداخله نور در فضای بسته بر پیوند فضای بیرون و درون خانه اثر می گذارد، به نحوی که فرد را با یک فضای بیگانه و متفاوت از خانه یا فضایی خودمانی همانند خانه رو به رو می سازد.

نور یکی از پدیده هایی است که نقش اساسی در طراحی و خلق یک اثر ممتاز از نظر معماری می گذارد. در واقع این پدیده چشم اندازی بی نظیر در عرصه های هندسی به وجود می آورد و به آنها ماهیتی جدید می بخشد.

نقش اولیه نور قابل رویت نمودن اشیاء است، سپس به عنوان راهکاری برای دکوراتیو نمودن فضا در نظر گرفته می شود. تامین روشنایی برای فضاهای معماری با توجه به فعالیتی که در آن انجام می شود صورت می گیرد. البته همیشه استفاده از نور طبیعی در معماری تاکید می شود اما نور مصنوعی نیز می تواند به شیوه ای اصولی و کاربردی در فضا پخش گردد.

هنر نورپردازی و معماری

اهمیت نور پردازی معماری داخلی

اهمیت نور پردازی در معماری داخلی

نورپردازی در معماری ایرانی، دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. قطعا وجود روشنایی تاثیر بسیاری بر فضا های شما، چه مسکونی و چه اداری خواهد گذاشت. زیرا یک فضای زیبا و دلنشین به خاطر داشتن نورپردازی نامناسب، ممکن است بد به نظر برسد. یا حتی ممکن است برعکس باشد. یعنی یک فضای معمولی و یا حتی زشت به خاطر داشتن نورپردازی مناسب و کافی، خوب به نظر برسد. در چنین شرایطی اهمیت نورپردازی در معماری مشهود می شود.

نور، می تواند کیفیت بصری فضا را چندین برابر کند. یعنی قادر است که قدرت بیان را به فضا های طراحی شده توسط معماران و طراحان ببخشد. اگر در فضای پیرامون ما نور و روشنایی وجود نداشته باشد. علاوه بر اینکه نمی‌ توان اطراف را به خوبی مشاهده کرد، امکان خلق یک اثر هنری نیز وجود ندارد. پس یک معماری ایده آل فقط با روشنایی معنا و مفهوم پیدا می کند. اگر غیر این باشد، بنا به صورت یک بنای معمولی به چشم بیننده دیده خواهد شد. برای مثال اگر روشنایی محیط، با نور یکنواخت پر شود فضا خنثی به نظر می آید. اما اگر از سایه روشن استفاده کنید، فضا از نظر بصری ایده آل و جذاب خواهد شد.

اهمیت نورپردازی در معماری موضوع بسیار مهمی ست و درواقع یکی از مهم ترین بخش های معماری ساختمان ها و دکوراسیون داخلی به شمار می رود. امروزه، نقش نورپردازی در معماری بسیار پر رنگ تر از گذشته است زیرا از نورپردازی علاوه بر روشن نمودن فضا برای زیبایی بیشتر فضاهای مسکونی، اداری و … استفاده می شود. با رعایت اصول نورپردازی در معماری و نتیجتا یک نورپردازی مناسب و روشمند می توان به دکوراسیونی معمولی جلوه ای بی نظیر بخشید و یا برعکس ، با نورپردازی نامناسب می توان دکوراسیونی زیبا و خاص را بدل به فضایی معمولی و روزمره کرد. درواقع اهمیت نور در معماری در این است که نورپردازی نما می تواند چه معماری فضای شهری و چه معماری داخلی منازل شما را به زیبایی توامان آراسته و حتی آن ها را زیباتر از آنچه هستند به نمایش بگذارد.

اهمیت لوستر در معماری داخلی :

برای انتخاب لوستر در دکوراسیون داخلی  باید به رنگ و سبک دکوراسیون منزل تان توجه داشته باشید . زیرا لوستر باید به زیبایی و شکوه منزل کمک کند .بنابراین بسیار اهمیت دارد که با فضای کلی دکوراسیون منزل و رنگ و سبک آن همخوانی داشته باشد .در بازار رنگ ها و طرح های متنوعی از لوستر وجود دارد که باید در انتخاب مدل مناسب با طراح خود مشورت کنید و مطمئن شوید که مدلی را انتخاب کرده اید که به سبک دکور منزلتان بیایید و بعدا از انتخاب آن پشیمان نشوید.

 

ما در فروشگاه افتخار همواره تلاش کردیم تمام نیاز شما به انواع لوستر و دیوارکوب و … را با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 2 =

سبد خرید فروشگاه