نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان با روش های متنوعی قابل اجرا میباشد. نورپردازی روان سیستمی جهت زیبا سازی نماهای ساختمان و مجتمع میباشد. با استفاده از آن میتوان از نمای ساختمان به عنوان یک تابلو عظیم تبلیغاتی استفاده نمود. نمای ساختمان اولین مولفه ظاهری ساختمان است. نمای ساختمان می تواند تاثیر زیادی بر ساکنین ساختمان و یا حتی منطقه داشته باشد.

در چند سال اخیر تاثیر این امر بر سازندگان بیشتر مورد تاکید قرارگرفته. لذا شاهد نماهای زیباتری در سطح شهر هستیم. اما در این زیبایی ها رعایت اصول و قوانین بصری نباید فراموش شود. به عنوان مثال در نماهای رومی یا نماهای کلاسیک تقارن باید کاملا واضح باشد.

نورپردازی در طراحی نما

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان در چندسال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته. در واقع در یک ساختمان٬ نور نما که به تامین نور، زیبایی و جذابیت مکان کمک می کند دو چندان می شود و جلوه خاصی به محیط می بخشد. در گذشته مدیریت روشنایی به ساختمان های اداری، تجاری و تفریحی بزرگ محدود می شد.

اما امروزه تعریف جدیدی پیدا کرده و شامل چراغ های ساختمانی، تالارها، رستوران ها، بانک ها، حیاط ها و… می شود.

نورپردازی نمای ساختمان چیست؟

قبل از هر چیزی لازم است تا با چیستی نورپردازی نمای بیرونی ساختمان آشنا شویم. به طور معمول، نمای ساختمان با عناصر مختلف نورپردازی می شود. چراغ ها، پروژکتورها، وال واشرها، لامپ ها و سایر عناصر روشنایی را می توان با توجه به محل نورگیری انتخاب و استفاده کرد. البته هر مکان و فضایی باید با اصول نورپردازی منحصر به فرد خود طراحی شود.

نکات قابل توجه در طراحی و انجام نورپردازی نمای بیرونی ساختمان:

  • شدت و رنگ نور:

اولین نکته حائز اهمیت در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان توجه به نوع رنگ و شدت نوری است. که در طراحی این فضا به کار می‌رود. هر دوی این موارد در مورد نورپردازی نمای ساختمان باید زیبا، مناسب و چشم نواز بوده. و هماهنگ با طراحی فانتزی چشم انسان باشد. نکته بسیار مهم این است که نورپردازی نما نباید برای چشم انسان آزاردهنده باشد. و باعث خودداری فرد از نگاه کردن به نمای ساختمان شود. مثلاً رنگ‌هایی مانند آبی یا سفید به دلیل ملایم بودنشان جلوه ای زیبا، جذاب و چشم نواز به نمای ساختمان می‌دهند. ابن رنگها در طراحی نمای ساختمان پرطرافدارر هستند.

  • نحوه قرارگیری منبع نور:

ممکن است منبع نوری در نمای بیرونی ساختمان برای عموم معلوم باشد. اما برای زیبایی ساختمان و  عدم بهم ریختگی نما٬ بهتر است که این منبع نور پنهان بوده. و محل قرار گیری آن برای بقیه افراد قابل تشخیص نباشد.

  • هماهنگی متریال ساختمان با نور:

نورهایی که در طراحی نمای خارجی ساختمان استفاده می‌شوند لازم است که با نوع مصالح و متریال ساختمان هماهنگ باشند. برای مثال نورپردازی نمای ساختمان‌های مرتفع و بلند باید توسط لامپ‌‍های انجام شود که قدرت پرتاب نور بالایی دارند و به بیان دیگر نور را به صورت خطی تولید می‌کنند.

  • برجسته کردن عناصر مختلف نمای خارجی ساختمان:

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهداف نورپردازی نمای خارجی ساختمان، برجسته کردن عناصر یک نما نسبت به سایر بخش‌های آن است به همین جهت شناخت و ارزیابی عناصر مهم انمای ساختمان بسیار حائز اهمیت است بنابراین لازم است طراح به جنبه‌های معماری ساختمان توجه داشته باشند و در صورت وجود پیش آمدگی‌هایی نظیر ستون و ایوان و… با دقت بیشتری درباره نحوه طراحی نورپردازی نما اقدام کند.

  • سازگار بودن نورپردازی نمای بیرونی ساختمان با محیط اطراف آن:

سازگاری نورپردازی نمای خارجی ساختمان با محیطی که در آن قرار دارد بسیار مهم است و عدم توجه به این موضوع موجب اغتشاش دید یا آلودگی نوری می گردد بنابراین طراح باید به دقت و توجه لازم در طراحی نما و سازگاری آن با ساختمان های مجاور داشته باشد.

  • ارتفاع مناسب برای نصب تجهیزات نور پردازی:

ارتفاع مناسب برای نصب تجهیزات نورپردازی در ساختمان‌های مختلف متفاوت است. و به ارتفاع ساختمانی که در آن استفاده می‌شوند و بستگی دارد. این ارتفاع باید به نوعی محاسبه شود که دقیقا المان‌هایی که از اهمیت بیشتری برخوردارند در شب روشن و نمایان شوند.

  • فاصله قرار گرفتن تجهیزات نور پردازی نسبت به هم:

فاصله مناسب برای قرار گرفتن تجهیزات نورپردازی بسته به نوع آنها باید تعیین شود. رعایت این فاصله به شکل صحیح و اصولی خود باعث می‌شود که چراغ‌های مختلف محدوده روشنایی یکدیگر را تحت پوشش قرار دهند و در نتیجه به تعداد تجهیزات کمتری برای نورپردازی نما نیاز داشته باشیم.

ما در فروشگاه افتخار همواره تلاش کردیم تمام نیاز شما به انواع لوستر و دیوارکوب و … را با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

سبد خرید فروشگاه