نورپردازی فروشگاه

نورپردازی فروشگاه

نور فروشگاه چه اهمیتی دارد؟

نور مغازه و یا فروشگاه از جنبه­‌های مختلفی اهمیت دارد. روشنایی فضا به گونه‌­ای است که تمامی محصولات به وضوح دیده شوند; اولین وظیفه چراغ تجاری ست. این دیده شدن به میزان نورپردازی فروشگاه بستگی دارد.

در ادامه و دومین نقش نور فروشگاهی، برجسته کردن محصولات و جلب توجه کامل مشتری است. به طور مثال چراغ ویترینی فروشگاه، با روشن کردن کامل ویترین، توجه کامل مشتریان را جلب کرده. و اولین قدم در تبدیل یک رهگذر به یک مشتری و وارد شدن او به فروشگاه شماست. در داخل فروشگاه­ نیز چراغ­‌های مختلف از جمله چراغ ریلی فروشگاهی، چراغ فروشگاهی توکار، چراغ­‌های چند خانه و چراغ خطی، توجه را به محصولات مختلف جلب می­کنند و اهمیت آن‌ها را دوچندان می‌کنند. پس نورپردازی فروشگاه باید به گونه‌ای به کار گرفته شود; که همه نگاه‌ها را به محصول جلب کند.

بین این که یک چیزی را فقط بشنوید یا آن را با مدارک و ادله برایتان اثبات کنند، تفاوت زیادی وجود دارد. وقتی به شما گفته می‌شود تاثیر نورپردازی فروشگاه بر میزان فروش زیاد است. قبول کردن آن چندان سخت نیست. قطعا برای همه ما روشن است که عملکرد دو فروشگاه مشابه با نورپردازی‌های متفاوت، یکی خوب و دیگری ضعیف، با هم تفاوت‌های زیادی خواهند داشت.

عوامل زیادی در رابطه با فروش یک مجموعه تاثیرگذارند. تبلیغات تلوزیونی، جشنواره‌های تخفیفی، مکان فروشگاه، زمان فصلی، قدرت خرید مردم و فاکتورهای اقتصادی مثل تورم، و حتی آب و هوا. نقش نورپردازی فروشگاه بر میزان فروش و در آمد فروشگاه در این میان چه جایگاهی دارد؟

مانیش داتا (Munish Datta)، مدیر اجرایی مجموعه فروشگاه‌های M&S که به تازگی سیستم روشنایی تمامی فروشگاه‌ها را به چراغ‌های ال‌ای‌دی تغییر داده. معتقد است سودآوری این چراغ در بحث افزایش فروش بسیار بیشتر از صرفه جویی انرژی است. که پیش از این به عنوان منافع مالی چراغ‌های ال‌ای‌دی مطرح می‌شدند، اما کماکان لازم است تحقیقاتی در رابطه با تاثیر نورپردازی بر میزان فروش به خصوص پیرامون محصولات روشنایی با CRI بالا انجام شود.

تاثیر نورپردازی فروشگاه بر میزان فروش

 

انواع نورپردازی فروشگاه و خرید چراغ فروشگاهی

همانطور که می­دانید، چراغ‌های فروشگاهی، از جمله چراغ سقفی، چراغ ویترینی، چراغ دیواری و چراغ دکوراتیو، تنوع بسیار زیادی دارند. و با کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع چراغ‌های فروشگاهی عبارتند از: چراغ ریلی، چراغ توکار سقفی، چراغ توکار تک خانه، دو خانه و سه خانه، چراغ خطی، پنل ال ای دی و در برخی موارد، پروژکتور ال ای دی.

تاثیر نورپردازی تجاری در ظاهر مجموعه و نمای آن

اینکه رهگذران را چطور تحت تاثیر ظاهر و نورپردازی تجاری خود قرار دهید ارتباط مستقیمی با میزان مشتریانی که وارد مجموعه شما می‌شوند، دارد.

نورپردازی تاثیرگذار و زیبا٬ می‌تواند کنجکاوی مردم را نسبت به آن چه داخل مرکز تجاری ست٬ جلب کند. و آن‌ها را تشویق کند تا از نزدیک نگاهی به فروشگاه‌ها و غرفه‌های پاساژ بزنند. فرقی نمی‌کند چه فروشگاهی داشته باشید، نورپردازی فروشگاه مناسب٬ باعث جلب نظر مخاطبین می‌شود.

انواع نورپردازی فروشگاه و مغازه بر اساس سایز فروشگاه:

نورپردازی فروشگاه های کوچک
اولین نوع نورپردازی، برای فروشگاه‌های کوچک تعریف می‌شود که برای کسب و کارهایی چون سوپر مارکت‌ها، فروشگاه سخت افزار و رستوران، ایده‌آل است. رقابت این کسب و کار ها، رقابت بین خدمات ویژه یا ارائه‌ی تخفیف بر محصولات خود می‌باشد.

نورپردازی فروشگاه

نورپردازی فروشگاه‌های متوسط
فروشگاه پوشاک، سالن زیبایی، نمایشگاه‌های مبلمان و هر خرده فروشی دیگر در دسته‌ی دوم روشنایی‌‌ها قرار می‌گیرند.
مهمترین بحث در این دسته، تعادل بین روشنایی عمومی و تاکیدی است. چراکه این نوع خرده فروشی‌ها مستقیما با مشتری نهایی سر و کار دارند و باید بیشترین توجه مخاطب را به کالا یا خدمات خود معطوف کنند. پس باید روشنایی محیطی با روشنایی تاکیدی هم تراز شوند.

فروشگاه‌های بزرگ و لوکس فروشی
فروشگاه‌های بزرگ از قبیل طلافروشی و برند ها  جزو دسته‌ی سوم محسوب می‌شوند.

مخاطبان این فروشگاه دارای ذهنیت قبلی درباره‌ی کلیت آنچه می‌خواهند هستند. پس هدف فروشندگان و کارکنان این فروشگاه هدایت درست و وضوح تصویر ذهنی ایشان به سمت بهترین انتخاب یا جدیدترین محصول خود است. نورپردازی در رسیدن به این مهم بسیار تعیین کننده است. یعنی با طراحی مناسب و تکیه بیشتر بر نورپردازی تاکیدی در فروشگاه خود می‌توانند غیر مستقیم توجه مخاطب را به آنچه خود می‌خواهند جلب کنند.
این کار با تمرکز بیشتر بر روشنایی تاکیدی٬ به راحتی قابل اجراست. اما باید توجه داشت کیفیت نور (CRI) نیز عاملی بسیار مهم است٬ چرا که نور کم کیفیت، جلوه‌ی محصول را از بین می‌برد.
گفتنی‌ها در رابطه با نورپردازی فروشگاه و تاثیر آن بر میزان فروش بسیار است. اهمیت CRI، سبک نورپردازی، حال و هوای فروشگاه و کالایی که عرضه می‌کنید، تنها بخشی از عوامل اثرگذار بر فروش شما در طول کسب و کار شما به حساب می‌آیند.

نورپردازی فروشگاه

ما در فروشگاه افتخار همواره تلاش کردیم تمام نیاز شما به انواع لوستر و دیوارکوب و … را با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + پنج =

سبد خرید فروشگاه